Povijest splitske brodogradnje
Brodograđevna industrija Split smještena je u Splitu, regionalnom središtu
istočne Jadranske obale i drugom najvećem gradu u Hrvatskoj, čija povijest seže
još od vremena rimskoga cara Dioklecijana. Značajniji razvoj brodogradnje na
ovim područjima započinje osnivanjem nekoliko manjih remontnih brodogradilišta
i njihovim udruživanjem 1922. godine.
Split je početkom 20. stoljeća brojio čak sedam škverova, kojima se može
pribrojiti i po jedno brodogradilište u obližnjem Vranjicu i Solinu. Nema što
se od brodova nije gradilo: od sitnih popravaka i remonta, gradnje ribarskih
koća, jedrenjaka do motornih jahti, jedrilica, putničkih,
ratnih i patrolnih brodova. Bilo je to doba između dvaju svjetskih ratova, kada
je Split od siromašnoga grada s ruba Habsburškog Carstva sazrijevao u glavnu
luku Kraljevine Jugoslavije. Škverova je bilo u svim dijelovima grada: Matejuška
na zapadu, Lučac na jugu, Lora i Supaval prema sjeveru i istoku; gdje god da je
pogled sezao, pružale su se vizure jarbola s kalafatima.
Povijesni izvori kazuju o najstarijem brodogradilištu modernog doba, škveru
“Košćina”, utemeljenom 1831. godine na Lučcu. Brodogradilište ugledne obitelji
Košćina na toj lokaciji radi do 1875., kada se zbog željezničke pruge kopa
prokop kroz Lučac i Manuš pa seli zapadno od Matejuške, podno Tomića stina, na
mjestu gdje je danas bivši hotel “Ambasador”.
Godine 1893. podno Katalinića brijega, u gradskoj luci Dinko Ivanko gradi malu
baraku budućeg škvera “Ivanko”. Nakon pet godina malog remonta škver gradi prvi
jedrenjak imena “Slavni Vis”. Parobrodima je “Ivanko” bio nezaobilazni dio rute
kad god je trebalo nešto popraviti. Kasnije se dokapitalizira s novim
dioničarima i mijenja naziv u ''Brodogradilište D. Ivanko i drugovi''. Prvi
svjetski rat smanjio je djelatnost brodogradilišta, a uložen kapital nije se
mogao vraćati. Uz pomoć nekolicine splitskih privrednika, sedamnaestog ožujka
1918. utemeljeno je novo društvo za gradnju, popravak, kupnju i prodaju
brodova, naziva ''Splitsko brodogradilište Jug'', u kojem Dinko Ivanko postaje
tehnički poslovođa.
Godine 1922. osnovano je Pomorsko industrijsko i tehničko poduzeće “Braća
Matijević”, poslije preimenovano u “Marjan”. Malo remontno brodogradilište
podno tvornice cementa “Betizza” dičilo se dokom kupljenim u Trstu. Osim
vlastite elektrocentrale, škver poduzetne braće imao je ljevaonicu,
elektrotehničku i kovačku radionicu, a radionica za autogeno varenje bila je
tehničko čudo neviđeno u onodobnom Splitu.
Brodogradilište “Pakmor” inženjera Pavla Kosičeka bilo je prestižno poput
današnjih koji grade jahte. Brzi motorni i sportski čamci visoke elegancije
bili su zaštitni znak škvera na zapadnom dijelu gradske luke. Zanimljivo je
kako je mali “Pakmor” izrađivao i karoserije za “Fordove” kamione. Osnovano je
1923., a ugašeno 1960 godine.
Zrakoplovni as Vatroslav Bulimbašić 1930. u Lori osnovao je brodogradilište
koje je gradilo maone, jedrenjake i čamce. Nijemi svjedok jednog vremena je
navoz za izvlačenje brodova koji još postoji u ratnoj luci Lora. U Lori je
škver imao i korčulanski brodograditelj Petar Jeričević koji je 1954. zatvoren
zbog izgradnje vojne luke.
Krajem tridesetih godina prigodom gradnje dviju podmornica u francuskom
brodogradilištu “Siege Social Ateliers et Chanties de la Loire” iz Nantesa,
uspostavljeni su prvi kontakti oko angažiranja francuskog kapitala u jačanju
brodogradnje. Prvi rezultat tih razgovora ostvario se u ožujku 1931. godine
formiranjem tvrtke ''Jugoslavensko društvo za izradu i opravku brodova” sa
sjedištem u Beogradu.
Novoosnovano društvo kupilo je krajem ožujka 1931. godine Pomorsko-industrijsko
i tehničko poduzeće ''Marjan'', i to dok, ljevaonicu i mehaničku radionicu, a
18. kolovoza 1931. godine kupljeno je i brodogradilište ''Jug'' i njegove
nekretnine na Glavičinama-uvala Supaval.
Novoosnovana tvrtka izvršila je u prvoj godini poslovanja popravke na 53
parobroda, 2 jedrenjaka i 3 čamca s ukupno 35.751 tona. Već početkom 1932.
godine društvo je pristupilo proširenju poslovnih površina i podizanju
proizvodnih pogona. Započeta je gradnja dvaju navoza od 60 i 80 m, te nekoliko
radionica. Odlukom glavne skupštine dioničara ”Jugoslavenskog društvo za izradu
i opravku brodova” izvršena je izmjena naziva tvrtke , tako da od 11. kolovoza
1932. godine novi naslov glasi Brodogradilište ''Split'' A.D., te je određeno da se i sjedište društva premjesti iz Beograda u Split.
Otvaranje Brodogradilišta ''Split'' izvršeno je 8. listopada 1932. godine
svečanim spuštanjem popravljenog jedrenjaka ''Kozjak''. Godine 1933. izgradjena
je i prva novogradnja (Novogradnja br. 1.) – barkasa dužine 11m s ugradjenim
diesel motorom, a naručena je od Kraljevske mornarice. Svečano porinuće i
primopredaja obavljeni su 7. lipnja 1933. godine.
Pod Francuzima je uvedena viša tehnologija, razvila se suvremena brodogradnja,
te gradnja brodova od čelika. Investirali su velik novac, izgradili su i dva
suvremena navoza, a profit se počeo javljati 1938. Gradili su brodove za
Financijsku stražu, jedan remorker, potom razarače “Ljubljana” i “Zagreb” za
mornaricu Kraljevine Jugoslavije i dva velika putnička broda “Sarajevo” i
“Šumadija”. Split je u to vrijeme bio jedina brodograđevina industrija
Jugoslavije.
Pred početak II svjetskog rata, točnije 30. srpnja 1936. započelo je u
splitskom Brodogradilištu novo razdoblje koje je označilo početak suvremene
brodogradnje u Splitu. Te je godine porinut u more prvi željezni brod na
vlastiti parni pogon-remorker ''Konjic''. Time je započeta gradnja željeznih
brodova po suvremenoj tehnologiji, čime je učinjen prijelaz sa zanatske na
industrijsku brodogradnju. Na tim temeljima, poslije II svjetskog rata
podignuta je moderna i u svijetu poznata Brodograđevna industrija ''Split'' -
Brodosplit.
U posljednjih sedamdesetak godina brodogradilište je isporučilo više od 350
brodova s ukupnom nosivošću od preko 10 milijuna tona. 80% proizvodnje
Brodosplita odnosi se na inozemne naručitelje. Mnogi od ovih brodova dobili su
priznanja od uglednih međunarodnih institucija. Samo u posljednjih dvadesetak
godina, deset je brodova sa splitskih navoza na listama najboljih projekata u
svojim kategorijama. Autoritet kojim Brodosplit danas nastupa u međunarodnim
brodograđevnim krugovima i povjerenje koje brojni klijenti poklanjaju njegovim
stručnjacima rezultat su dugogodišnjeg uspješnog rada i visoke kakvoće širokog
proizvodnog asortimana.
Dugogodišnje iskustvo i stručnost naših brodograditelja u gradnji
sofisticiranih brodova različitih namjena - od putničkih, trgovačkih,
kontejnerskih, od brodova za prijevoz nafte, tekućih i rasutih tereta,
ledenica, jaružala do drugih specijalnh tipova i vojnih brodova - čine
Brodosplit uspješnim i svjetski priznatim brodogradilištem.
Novinar "Slobodne" DENIS KRNIĆ piše 17.01.2008. :
Split je početkom 20. stoljeća brojio čak sedam škverova, kojima možemo pribrojiti i po jedno brodogradilište u obližnjem Vranjicu i Solinu. Nema što se od brodova nije gradilo: od sitnih popravaka i remonta, gradnje ribarskih koća, jedrenjaka, do motornih jahti, jedrilica, putničkih, ratnih i patrolnih brodova.
Bilo je to doba između dvaju svjetskih ratova, kada je Split od siromašnoga grada s ruba Habsburškog Carstva sazrijevao u glavnu luku Kraljevine Jugoslavije. Škverova je bilo u svim dijelovima grada: Matejuška na zapadu, Lučac na jugu, Lora i Supaval prema sjeveru i istoku; gdje god da je pogled sezao, pružale su se vizure jarbola s kalafatima.
Povijesni izvori kazuju o najstarijem brodogradilištu modernog doba, škveru “Košćina”, utemeljenom 1831. godine na Lučcu. Brodogradilište ugledne obitelji Košćina na toj lokaciji radi do 1875., kada se zbog željezničke pruge kopa prokop kroz Lučac i Manuš pa seli zapadno od Matejuške, podno Tomića stina, na mjestu gdje je danas ruina hotela “Ambasador”.
"Konjic", prvi željezni brod, početak suvremene brodogradnje - Split, 1936. g.
![]() | ||

Nema komentara:
Objavi komentar